Den röda tråden – Tydlighet

Låneförmedlaren Consector är ett av de företag inom finansbranschen som tydligt arbetar med nyhetsbrev för att nå sina kunder. Detta som ett komplement till annan marknadsföring där fokus framförallt är att synas på nätet. I jämförelse med andra vägar så är nyhetsbrev väldigt kostnadseffektivt. Det kan exempelvis jämföras med att köpa ett enda klick på Adwords på ordet ”Låna Pengar” som i genomsnitt kostar 303kr.

Tydlighet och information

Tidigt bestämde man sig för att nyhetsbrevet skulle genomsyras av Tydlighet, Information och Trovärdighet. Delvis för att förmedla en större seriositet än om man sålt leksaker eller mobiltillbehör men även för att konsumenterna anser att just tydlighet och trovärdighet är något som saknas hos storbankerna idag. Detta visade inte minst den undersökning som SKI genomförde 2016.

Consector ska vara inte vara ett alternativ till storbanken. Det ska vara det självklara valet. Detta utifrån att företaget förmedlar den information och trygghet som kunden saknar hos andra aktörer.

Nyhetsbrevet har därmed inte säljande slogans eller ”superpriser”. Det är identiskt uppbyggt varje gång för att skapa en kontinuitet och läsaren kan bland annat läsa ”Mest lästa artiklar” samt ”Privatekonomiska råd”. Information som ger läsaren mervärde. Ett mervärde till en bättre ekonomi  – något som därmed speglar den affärisidé som företaget har.

Undvik problem på vägen

Allt för många företag fokuserar på nyhetsbrevet, men inte på vägen för besökaren att signa up sig. Consector har lagt stort fokus på användarvänlighet och användarbeteende just för att inte tappa personer som vill få nyhetsbrevet men som av någon anledning inte fullföljer processen.

Efter att ha fyllt i mailadressen skickas som vanligt ett bekräftelsemail ut och ett meddelande kommer upp om att man måste bekräfta prenumerationen via länken i mailet. Här har de även tydlig information om att det kan vara fördel att lägga in avsändare i adressboken på mailen. Detta för att undvika att nyhetsbrevet fastar i automatiska filter.

När man sedan har klickat på länken i mailet kommer man till en sida som bekräftar att prenumerationen nu är igång. Detta i likhet med de flesta. Det man däremot lagt till är ”Gå till vår webbplats”. Med tanke på att personen vill ha nyheter så finns ett intresse för vad företaget erbjuder. Att då ha en länk i detta tillfälle är helt klart en rekommendation. Man kan även redan här ändra sina uppgifter (ex mailadress) om man vill.

Det kan kännas som att man jobbar med hängslen och livrem. Men se på din statistik gällande hur många som fyller i sin mailadress och hur många som sedan verkligen får nyhetsbreven. Varför är skillnaden så stor?

Välkommen in på en kaffe. Kanske kan vi prata nyhetsbrev också.