Hur använder man sidfoten i ett nyhetsbrev?

Sidfoten heter den del av nyhetsbrevet som är allra längst ner. Där är det bra att samla viktig information och länkar som mottagaren kan leta efter.

 

Tydlig avsändare med kontaktuppgifter

Det är vanligt att man som läsare letar efter kontaktuppgifter längst ned i ett nyhetsbrev, därför är det en god idé att lägga denna information i sidfoten. För lagens skull och för din egen skull är det viktigt med en tydlig avsändare. Ägna därför lite tid till dina kontaktuppgifter. Om du anger ett telefonnummer kanske man även bör skriva in mellan vilka tider som du är tillgänglig. Om kontaktuppgifterna skulle se slarviga eller ofullständiga ut, är risken mycket större att ditt nyhetsbrev tas för skräppost.

 

Se över uppgifter som:

  • Avsändare, vem är det som skrivit nyhetsbrevet.
  • Kontaktperson, vem kan svara på frågor om innehållet i nyhetsbrevet.
  • E-postadress, som används regelbundet och kan svara på inkomna mejl.
  • Postadress, ger ett seriöst intryck att ta med.
  • Telefonnummer och eventuell fax.
  • Adress till egen webbsida.
  • Länk till användande i olika sociala medier.

 

Viktig information

I nyhetsbrevets sidfot kan man även ta med annan viktig information, så som copyright och rättigheter. Man kan också med fördel ha en kort påminnelse om varför nyhetsbrevet har skickats till mottagaren. Det är bra om man formulerar sig med liknande ord som där mottagaren skrev upp sig på nyhetsbrevet, så att hon eller han kommer ihåg och förstår varför nyhetsbrevet har kommit.

 

Möjlighet att uppdatera sina uppgifter eller avprenumerera

Vi får hoppas att ingen vill avprenumerera från ditt nyhetsbrev, men om så är fallet brukar ofta en länk för avprenumeration finnas i sidfoten. Det är därför en god idé att ha den länken där, så att ingen behöver leta. I sidfoten är det också lämpligt att ha en länk till den som vill ändra sina kontaktuppgifter. Kanske har man ett nytt efternamn som man önskar att nyhetsbrevet ska uppdatera till inför nästa utskick.