Hur man skriver ett bra innehåll i sitt nyhetsbrev

 

Hur skriver man egentligen ett bra innehåll i sitt nyhetsbrev? Ett innehåll som får prenumeranterna att vilja stanna kvar och fortsätta läsa dina utskick.

 

Håll vad du lovat

Det du aldrig får glömma bort, är hur du första gången lockade till dig din prenumerant. Vad var det du lovade att nyhetsbrevet skulle innehålla? Var det information om nya produkter, så skriv i så fall information om nya produkter. Var det kanske tips på miljövänlig städning? Då är det just det som ditt nyhetsbrev ska innehålla. Som skapare av ett nyhetsbrev kan det lätt finnas många saker man vill berätta om. Men om man inte håller sig till det ämne, som prenumeranterna förväntade sig när de skrev upp sig på nyhetsbrevet, så är risken stor att de av-prenumererar sig eller kastar ditt brev till skräpkorgen.

 

Rensa och skala bort

Det är så enkelt att vilja berätta väldigt mycket, särskilt om det är inom ett ämne man själv brinner för. Men det finns många goda skäl till varför man ska försöka rensa i sitt innehåll och skala ner nyhetsbrevet att bara innehålla det allra viktigaste:

  • Det är större chans att dina läsare läser hela ditt mejl, om det är mer kortfattat.
  • Många länkar kan ge ett rörigare intryck.
  • Om du allra helst önskar att dina läsare ska gå till en specifik länk, exempelvis till en blogg eller webbshop, så kan denna länk försvinna i mängden av information om nyhetsbrevet är alltför långt.

 

Var tydlig

När man skriver kan man inte använda sig av gester och tonlägen för att få fram hur innehållet ska tolkas, så som man gärna gör när man pratar. Därför är det extra viktig när man skriver ett nyhetsbrev att man är ärlig och tydlig. Undvik därför ironi och finurliga skämt, eller andra sätt som kan bli otydliga i ett nyhetsbrev, eller i värsta fall riskerar att luras.

 

Följ upp dina utskick

Genom att se tillbaka på innehållet i de nyhetsbrev du skickat tidigare, ser du lättare att du följer det du lovat läsarna. Du upptäcker också om det är något du upprepat lite för ofta, eller om det är något du glömt att ta upp.